Sota els cingles de Bertí el Vallès obre les ales, els núvols s'hi posen i... no se'n saben avenir!

Novetats

14/06/2017

Maspons i Anglasell 1897: Sant Miquel del Fai i Roca Gironella

Francesc de Paula Maspons i Anglasell (Barcelona, 1872 - Bigues, Vallès Oriental, 1966) fou un jurista i excursionista català, fill de Francesc de Sales Maspons i Labrós. D'una família molt arrelada a Bigues, on encara conserven la casa pairal, estava especialitzat en dret català, del 1918 al 1920 fou escollit president de l'Acadèmia de Jurisprudència i Legislació de Catalunya i treballà en l'Oficina d'Estudis Jurídics de la Mancomunitat de Catalunya, des d'on defensà el dret català. Pioner de l'excursionisme català, del 1925 al 1931 també fou president del Centre Excursionista de Catalunya i el 1930 el primer president de la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya.

El juliol de l'any 1897, juntament amb altres pioners de l'excursionisme i l'espeleologia de Catalunya, va realitzar un seguit d'excursions des de la casa pairal familiar a Bigues, que van quedar documentades gràcies a Norbert Font i Sagué (Barcelona, 17 de setembre de 1874 - 19 d'abril de 1910), sacerdot, naturalista i espeleòleg, en una publicació titulada "Excursió espeleològica a La Bancó, Les Barbotes y Singles de Bertí".

Aquesta excursió intenta reproduir la que realitzaren a la tarda del 28 de juliol de 1897 els germans Maspons i Anglasell, en Norbert Font i Sagué i n'Isidre Romeu. Per acabar d'adaptar-la als temps moderns, he canviat com a inici i final de la ruta i ho he col·locat a la Plaça del Mercat.

Powered by Wikiloc
De les tres excursions descrites en la publicació és la que menys descriuen, pràcticament s'esmenta sense donar-li més importància donat que el destí, Sant Miquel del Fai, llavors ja era un lloc força conegut per a la gent.
No m'entretindré en ressenyar els détalls d'aquesta excursió perqué no tenen cap importancia per la ciencia y perqué Sant Miquel del Fay és prou conegut de tots els excursionistes. Lo cert és que'l guia que prenguerem a fi de que'ns ensenyés les coves y forats que sapigués, no féu mes que acompanyarnos a grutes sensé importancia y al grandios amfiteatre natural anomenat Roca Gironella, ont estiguerem molt rato extasiats davant d'aquella imponent obra fabricada per les érosions de la naturalesa.
Per tant, com que es tracta d'una excursió que van anar de cara al gra pel fet de ser a la tarda, és molt probable que anessin i tornessin pel mateix camí i que fos el més fàcil, és a dir, seguint el Tenes, ja que tot el que hi ha abans de Sant Miquel del Fai no era objectiu d'aquesta ruta. Podria ser que a Roca Gironella hi anessin remuntant el Rossinyol per la seva llera, al dia d'intentar reproduir aquesta excursió, pel Rossinyol baixava aigua i fer-ho per la llera no era gens recomanable, per la qual cosa vaig optar per la pista asfaltada.

Pel carrer del Mig ens dirigim cap a la Baliarda (km 0.3; 209m; 0:03h) , i sense creuar el Tenes, comencem a remuntar-lo fins que més endavant, a l'alçada que el torrent de can Segimon tributa al Tenes, una palanca ens permet creuar-lo (km 0.5; 206m; 0:05h). Remuntant el riu per la dreta, creuem el camí de la Torre i passem pel costat de la Fàbrica Vella, actual Hotel Molí de la Torre (km 0.9; 220m; 0:10h) i seguim remuntant el riu per un corriol al costat d'un rec fins passar pel costat de can Noguera (km 1.4; 225m; 0:15h) i arribar al pont que creua el Tenes (km 1.8; 235m; 0:20h).

Just a l'altra banda es pot baixar a la llera del riu i seguim remuntant-lo. A l'alçada del restaurant de la Parada hi ha un corriol molt poc utilitzat (km 2.8; 243m; 0:33h) que porta a sota el pont de can Camp, on creuem el riu saltant per les pedres i arribem al molí de can Camp (km 3.1; 246m; 0:38h). Seguim el camí, en direcció mestral, deixant enrere can Camp, i poc després es creua el Torrent de la Basella i, posteriorment, per una palanca, el Tenes, arribant al que queda del molí del Regasol (km 3.6; 244m; 0:45h). El camí es converteix en pista i arriba a la carretera BV-1483 (km 4; 271m; 0:50h), que, sense creuar-la, ben aviat deixem per seguir el camí de la Pineda (km 4.1; 280m; 0:52h).

El camí de la Pineda és una ampla pista. Just després del Torrent de Vallderròs passem pel costat del Molí de la Pineda (km 4.7; 276m; 1:00h) i la Pineda (km 5.1; 291m; 1:06h), poc després de la qual ens trobem el camí barrat a l'accés del restaurant Font de la Pineda, pel que baixem a ponent cap al riu al bonic paratge de la font i el plàtan de la Pineda (km 5.4; 284m; 1:09h). És un entorn realment bonic en el que es troba el darrer dels gorgs de Riells, el gorg d'en Jeroni. A partir d'aquí l'itinerari ja és sempre clarament ascendent i d'una manera més pronunciada. Ens tornem a allunyar del riu en direcció gregal vers el molí de la Madella (km 5.5; 296m; 1:11h) i la Madella (km 5.6; 301m; 1:13h), on trobem la pista que ve del nucli de Riells i la seguim en el mateix sentit que portem, pista que deixem a la següent cruïlla per prendre el camí tradicional de Sant Miquel (km 5.8; 313m; 1:15h), que puja cap a tramuntana. Aquest camí és, en alguns trams, empedrat. Les vistes de Sant Miquel del Fai i la seva vall són espectaculars, i a Sant Miquel hi arribem després de deixar enrere un magnífic roure i, sobretot, una bona pujada (km 6.8; 470m; 1:40h).

Creuem el pas de la Foradada i el pont gòtic del Rossinyol (km 6.9; 483m; 1:41h). Unes escales pugen al davant nostre per anar a buscar la pista asfaltada de Sant Miquel del Fai a can Sants, que va augmentant d'alçada a l'esquerra del Rossinyol fins a situar-se al nivell de la impressionant Roca Gironella (km 7.8; 556m; 2:00h), que només manifesta el salt després d'unes bones pluges.

Com ja s'ha comentat a la introducció, el retorn, en aquest cas, per ser fidels a l'original, és desfer el camí.

Dades de la ruta:
  • Distància aproximada: 15.67 quilòmetres.
  • Durada aproximada: 3:50 hores (sense comptar aturades).
  • Alçada mínima: 206 metres.
  • Alçada màxima: 558 metres.
  • Desnivell: +/- 426 metres.
  • Mapes recomanats: Cingles de Bertí i El Farell (Editorial Alpina).
  • Índex IBP: 59.

1. Quan es va realitzar aquesta ruta, el camí fluvial de Bigues i Riells era, encara, un projecte. Ara aquest projecte ja és realitat i, si es vol, es pot estalviar el desviament al Regassol.

Els comentaris d'aquesta pàgina són moderats. Abans de visualitzar-se haurà de ser aprovat pel propietari del blog, pel que pot passar un cert temps abans no sigui publicat.