Sota els cingles de Bertí el Vallès obre les ales, els núvols s'hi posen i... no se'n saben avenir!

Novetats

20/04/2016

La remuntada del Tenes (3): De Riells del Fai a Sant Quirze Safaja

El Tenes és un dels rius que creua i delimita els Cingles de Bertí. Per l'any 2016 s'han previst un seguit d'excursions, organitzades bàsicament per la UEC de la Vall del Tenes, en col·laboració amb d'altres entitats excursionistes i naturalistes de la Vall del Tenes, que consisteixen en remuntar el riu des del seu aiguabarreig amb el Besòs fins a una de les seves fonts, prop de la Collada, entre Collsuspina i Balenyà.

La tercera etapa d'aquest projecte és la que suposa un salt, en el sentit més ampli de la paraula, salt que s'exemplifica gràficament sobre el terreny a Sant Miquel del Fai, segurament el paratge més espectacular i amb més anomenada que té el riu. Entre Riells del Fai i Sant Quirze Safaja, el caminaire notarà aquest salt en la relació distància/desnivell, ja que és l'etapa més exigent. Aquest salt, a més, ho és en tots sentits: abandonem la plana del Vallès per endinsar-nos en l'altiplà del Moianès, deixem enrere terrenys plans per transitar per gorgs, cascades i congosts, canviem dràsticament la tipologia de la vegetació... Sant Miquel del Fai i els Cingles de Bertí són una frontera de totes totes, i Antoni Pladevall, en el seu llibre "Sant Quirze Safaja: Un poble de frontera", ja ho deixa ben clar només amb el títol.

Powered by Wikiloc

La plaça de l'Església de Riells del Fai és el punt de final de la segona etapa i el punt d'inici de la tercera. Ens encarem als Cingles de Bertí per creuar la carretera BV-1483 a l'alçada de la parada de l'autobús i prendre la pista de terra que baixa per l'altra banda, en direcció a la Madella. Un cop passat el torrent de la Llòbrega o de Vallderròs, la ruta abandona la pista principal qual aquesta comença a encarar-se a la vall de Sant Miquel i es desvia a l'esquerra (km 0.5), passant entre finques d'oliveres, vers la bassa i el Molí de la Pineda (km 0.8), on la Núria Bellavista, autora del llibre "La Fàbrica Vella de Bigues. Història d'una petita fàbrica de riu (1845-1962)" i estudiosa de la història local de Bigues i Riells, ens va explicar el funcionament dels molins, que testimonien un ric passat.

Seguint el torrent de la Llòbrega ens trobem per primera vegada avui el Tenes (km 1), el nostre protagonista, i creuem cap a la seva dreta. Després de veure el Molí de l'Altra Banda, tombem vers el nord (km 1.2) per guanyar alçada entre camps amb terrasses, sota les Roques Vermelles dels Cingles del Perer, per gaudir d'una excelsa panoràmica que va des de Sant Miquel del Fai fins a la Vall del Tenes passant pels Cingles de Bertí i Riells del Fai. Passada la Roca Rodona, prenem la pista (km 1.9) que torna a creuar el riu per remuntar-lo cap a la Font de la Pineda i el bell paratge que allà hi ha, on destaca el plàtan monumental (km 2.2).

D'aquí a Sant Miquel del Fai, el riu està farcit de gorgs. Si volem, ens podem apropar al primer d'ells, el Gorg d'en Jeroni. Ens allunyem del riu per passar entre el molí de la Madella i la Madella (km 2.5) i seguir cap al nord. Tornarem a baixar (km 2.8) al nivell del riu per arribar-nos a l'antiga central hidroelèctica del Fai (km 3.2), que entre 1910 i 1964 havia produït energia per a la població de Sant Feliu de Codines. N'Ivan Bautista, educador mediambiental, ens va posar al corrent de la història i la gestió actual d'aquest vell edifici. Poc abans, en Manel Isnard, responsable de Medi Fluvial del Consorci del Besòs,  i en Lluís Gascón, membre del GOT (Grup Ornitològic del Tenes), van fer cinc cèntims dels ecosistemes de l'entorn i de l'hàbitat de la llúdriga, espècie reintroduïda al riu no fa pas massa anys i de com s'haurien de preservar.

Desfem el camí per seguir remuntant el riu pel fressat i costerut corriol que puja al monestir de Sant Miquel del Fai (km 4.6), on es va esmorzar, gaudir de les vistes, salts i de l'espai en general. En aquest marc, en Jesús Cano, autor del llibre "El Bertí. Flaixos d'una cinglera", president del GEBRACB (Grup Excursionista de Bigues i Riells Amics dels Cingles de Bertí) i qui porta aquest blog, va donar quatre pinzellades de com s'ha format la vall de Sant Miquel i com s'ha vist i descrit la contrada al llarg dels anys, a més d'introduir els atractius de la resta de l'etapa del dia.

Estem en el territori que marca l'abans i el després, que podríem exemplificar gràficament en el Pas de la Foradada. Passat el pont gòtic sobre el Rossinyol, trobem el GR®5, el sender conegut com dels Miradors que uneix Sitges amb Canet de Mar passant per Montserrat, i el seguim durant un quilòmetre, pel voral de la carretera BV-1485. Passat el pont sobre el Tenes, a la falda del Fitó, en un revolt molt pronunciat, abandonem la carretera i el GR®5 i ens endinsem al bosc (km 5.7); el lloc és fàcilment recognoscible per una gran porta que hem de vorejar. Estem accedint al Moianès i el canvi de vegetació és un fet, hi ha predomini de les alzines i els roures i molt de sotabosc. Just després d'aquesta porta tenim l'opció de seguir per la pista i arribar-nos a la presa que facilitava l'aigua a la central hidroelèctrica (no està inclòs a la ruta). En qualsevol cas, per seguir la Remuntada ens hem d'enfilar per un corriol que, en algun tram, presenta un bon pendent i que va guanyant alçada pels contraforts del Fitó respecte el riu, que circula plenament engorjat.

En una bifurcació de corriols (km 7.1) prenem el descendent i poc després, en una altra bifurcació, seguim de nou en descens. En un parell de llaçades s'arriba al Molí de Baix (km 7.3), que dóna accés a l'empedrada llera del riu i als fantàstics gorgs de Sant Quirze, el Negre i el Blau. Tornem enrere i reprenem el sentit de la marxa que portàvem per arribar a l'antic molí fortificat de Llobateres (km 7.8), originalment romànic i que és interessant mostra de combinació de necessitats civils i militars. Poc després, veiem el gran casal de les Torres (km 8.2), al qual no acabem d'arribar-hi, i passem pel costat de la poua de les Ferreries (km 8.8) abans no creuem a l'esquerra del riu i la carretera C-1413b pel pont de les Ferreries (km 9.2), on tornem a la dreta.

Després de tornar a l'esquerra del riu per un curiós pas de pilones de ciment, s'arriba seguint el camí fluvial a l'escola de Sant Quirze Safaja (km 10.1), final d'aquesta etapa.

Una descripció més detallada dels punts d'interès de la ruta i la possibilitat de descarregar-la la trobareu en el compte de Wikiloc del Grup Excursionista de Bigues i Riells Amics dels Cingles de Bertí. Pot ser que si intenteu reproduir la ruta us trobeu amb alguna dificultat. S'intenta seguir el riu al màxim possible. Tres dels canvis de costat del riu es fan passant per pedres, sense cap dificultat afegida, inclús poden fer-se a gual.

Dades de la ruta:
  • Distància aproximada: 10.11 quilòmetres.
  • Durada aproximada: 3:00 hores (sense parades).
  • Alçada mínima: 254 metres.
  • Alçada màxima: 589 metres.
  • Desnivell de pujada: 498 metres.
  • Desnivell de baixada: 249 metres.
  • Mapa recomanat: Cingles de Bertí (Editorial Alpina).
  • Índex IBP: 84.

Els comentaris d'aquesta pàgina són moderats. Abans de visualitzar-se haurà de ser aprovat pel propietari del blog, pel que pot passar un cert temps abans no sigui publicat.