El procés de romanització va iniciar-se, aproximadament, al segle IIaC. Els romans van edificar les seves vil·les a les planes, prop dels diversos corrents d’aigua, fet que va provocar un progressiu despoblament de la part superior de la cinglera. Un exemple és la vil·la romana de can Terrers, a la Garriga.
S’han trobat restes més o menys abundoses als pobles dels voltants. Del segle IaC es té constància de la vil.la del Margarit, a Riells. Més endavant, entre els segles I a IIIdC, també es coneix cal Sastre, a Riells.
Les restes romanes més importants d’aquesta civilització cal cercar-les en les vies de comunicació que van utilitzar, i que la majoria d’elles segueixen sent vigents en l’actualitat. La més antiga documentada és la via que anava d’Ausa (Vic) a Aquae Calidae (Caldes de Montbui) per Tona i els Cingles, on encara hi ha algun tros empedrat i que, bàsicament, actualment correspondria a la carretera de Centelles a Sant Feliu de Codines (C-1413). L’altra via important que van constuir va ser la d’Ausa a Barcino (Barcelona) per Semproniana (Granollers) aprofitant la vall del Congost, actualment encara la via de comunicació més important entre aquestes poblacions, coneguda com a C-17 i com a N-152 fins fa un temps.
Altres vies secundàries que van construir van ser les de La Garriga a Sant Feliu de Codines i de Sant Feliu de Codines a Moià.
S’han trobat restes més o menys abundoses als pobles dels voltants. Del segle IaC es té constància de la vil.la del Margarit, a Riells. Més endavant, entre els segles I a IIIdC, també es coneix cal Sastre, a Riells.
Les restes romanes més importants d’aquesta civilització cal cercar-les en les vies de comunicació que van utilitzar, i que la majoria d’elles segueixen sent vigents en l’actualitat. La més antiga documentada és la via que anava d’Ausa (Vic) a Aquae Calidae (Caldes de Montbui) per Tona i els Cingles, on encara hi ha algun tros empedrat i que, bàsicament, actualment correspondria a la carretera de Centelles a Sant Feliu de Codines (C-1413). L’altra via important que van constuir va ser la d’Ausa a Barcino (Barcelona) per Semproniana (Granollers) aprofitant la vall del Congost, actualment encara la via de comunicació més important entre aquestes poblacions, coneguda com a C-17 i com a N-152 fins fa un temps.
Altres vies secundàries que van construir van ser les de La Garriga a Sant Feliu de Codines i de Sant Feliu de Codines a Moià.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Els comentaris d'aquesta pàgina són moderats. Abans de visualitzar-se haurà de ser aprovat pel propietari del blog, pel que pot passar un cert temps abans no sigui publicat.